Sunday, October 31, 2010

Air Mata Malam Pertama



Hatiku bercampur baur antara kegembiraan, kesedihan dan kehibaan.Terlalu sukar untuk kugambarkan perasaan hatiku tatkala ini. Sanak saudaraduduk mengelilingiku sambil memerhatikan gerak geri seorang lelaki yang berhadapan dengan bapaku serta tuan imam. Hari ini adalah hari yang cukupbermakna bagi diriku. Aku akan diijab kabulkan dengan seorang lelaki yang tidakpernah kukenali; pilihan keluarga. Aku pasrah. Semoga dengan pilihan keluargaini beserta dengan rahmat Tuhan. Bakal suamiku itu kelihatan tenang mengadapbapaku, bakal bapa mentuanya. Mereka berkata sesuatu yang aku tidak dapatmendengar butir bicaranya. Kemudian beberapa orang mengangguk-angguk. Serentakdengan itu, para hadirin mengangkat tangan mengaminkan doa yang dibacakanlelaki itu. ....“Ana dah jadi isteri! ” Bisik sepupukusewaktu aku menadah tangan. Tidak semena-mena beberapa titis air mata gugurkeribaanku. Terselit juga hiba walaupun aku amat gembira. Hiba oleh kerana akusudah menjadi tanggungjawab suamiku. Keluarga sudah melepaskan tanggungjawabmereka kepada suamiku tatkala ijab kabul. “Ya Allah! Bahagiakanlah hidup kami.Kurniakanlah kami zuriat-zuriat yang menjadi cahaya mata dan penyeri hidup kaminanti.” Doaku perlahan. Aku bertafakur sejenak. Memikirkan statusku sekarang.Aku sudah bergelar isteri. Sudah tentu banyak tanggungjawab yang perlu akutunaikan pada suamiku dan pada keluarga yang aku dan suamiku bina nanti.“Mampukah aku memikul tanggungjawab ini nanti?” Tiba-tiba sahaja soalan ituberdetik di hati. Kadang-kadang aku rasakan seolah-olah aku tidak dapatmelaksanakan tanggungjawab seorang isteri terhadap suami. ....“Assalamualaikum!” Sapa suatu suara yang mematikan tafakur tadi.Baru aku perasan, seorang lelaki berdiri betul-betul di hadapanku. Aku masihtidak mampu untuk mendongak, melihat wajahnya itu. Aku berteleku melihatkakinya. Sanak saudara yang tadi bersama-samaku, kini membukakan ruang buatlelaki itu mendekatiku. Aku tambah gementar bila dibiarkan sendirian begini.Tanpa kusangka, dia duduk menghadapku. ....“Sayang”..Serunya perlahan. Suaranya itu seolah membelai danmemujuk jiwaku supaya melihat wajahnya. Aku memaksa diriku untuk mengangkatmuka, melihat wajahnya. Perlahan-lahan dia mencapai tangan kiriku, laludisarungkan sebentuk cincin emas bertatahkan zamrud ke jari manisku. ....“Abang”.. Seruku perlahan sambil bersalam dan mencium tanganlelaki itu yang telah sah menjadi suamiku. “Ana serahkan diri Ana dan seluruhkehidupan Ana ke pangkuan abang. Ana harap, abang akan terima Ana seadanya iniseikhlas hati abang..”Bisikku perlahan. ” Kita akan sama-sama melayari hidupini dan akan kita bina keluarga yang bahagia.” Janjinya padaku. Itulah kalipertama aku menemui suamiku itu. Aku tidak pernah melihatnya selain daripadasekeping foto yang telah diberikan emak kepadaku. ....Kenduri perkahwinan kami diadakan secarasederhana sahaja. Namun meriah dengan kehadiran sanak saudara terdekat dansahabat handai yang rapat. Senang sikit, tak payah berpenat lelah. Sibuk jugaaku dan suamiku melayani para tetamu yang hadir ke majlis itu. Ramai jugateman-teman suamiku yang datang. Mereka mengucapkan tahniah buat kami berdua.Tak sangka, suamiku punyai ramai kawan. Katanya, kawan-kawan sejak dariuniversiti lagi. Pada pandanganku, suamiku itu memang seorang yang segak.Berbaju melayu putih sepasang serta bersampin. Aku juga memakai baju pengantinputih. Kami dah berpakat begitu. Aku selalu berdoa pada Tuhan agar Diakurniakan padaku seorang suami yang dapat membimbing dan menunjukkan aku jalanketuhanan. Mengasihi aku sebagai seorang isteri. Tidak kuminta harta mahupunpangkat, cukuplah sekadar aku bahagia bersamanya dan dia juga bahagia denganku.Aku juga sering berdoa agar dikurniakan zuriat yang dapat membahagiakan kami. ...... ..********** ....“Ana, ada perkara penting yang mak dan ayah nak bincangkan denganAna”. Ayah memulakan mukadimah bicaranya di suatu petang sewaktu kami minumpetang di halaman rumah. Mak hanya diam memerhatikan aku, membiarkan ayah yangmemulakan bicaranya. ....“Apa dia ayah, mak? Macam penting je” Soalku tanpa menaruhsebarang syak wasangka. “Sebenarnya, kami telah menerima satu pinangan bagipihak Ana.” “Apa!!!”Pengkhabaran begitu membuatkan aku benar-benar terkejut.Aku masih belum berfikir untuk mendirikan rumah tangga dalam usia begini. Akumahu mengejar cita-citaku terlebih dahulu. Aku tidak mahu terikat dengansebarang tanggungjawab sebagai seorang isteri. “Kenapa ayah dan mak tak bincangdengan Ana dulu?” Soalku agak kecewa dengan keputusan mak dan ayah yangmembelakangi aku. Sepatutnya mereka berbincang denganku terlebih dulu sebelummembuat sebarang keputusan yang bakal mencorakkan masa depanku. ....“Kami tahu apa jawapan yang akan Ana berikan sekiranya kamimembincangkan perkara ini dengan Ana. Pastinya Ana akan mengatakan bahawa Anamasih belum bersedia. Sampai bilakah Ana akan berterusan begitu?” Ayahmengemukakan alasannya bertindak demikian. “Sebagai orang tua, kami amatberharap agar anak kesayangan kami akan mendapat seorang suami yang bolehmelindungi dan membimbing Ana. “Ujar mak setelah sekian lama membisu. “ApakahAna fikir mak dan ayah akan duduk senang melihat anak gadisnya berterusan hidupsendirian tanpa penjagaan dari seorang suami? Kami bukan nak lepaskantanggungjawab kami sebagai orang tua, tapi itulah tanggungjawab orang tuamencarikan seorang suami yang baik untuk anak gadisnya.” Terang ayah lagi. ....“Ana..” Seru ayah setelah dia melihat aku mendiamkan diri, menahanrasa. “Percayalah, kami membuat keputusan ini adalah untuk kebaikan Ana sebabkami terlalu sayangkan Ana.”; “Ini cincinnya, pakailah.” Mak meletakkan satukotak kecil berbaldu di hadapanku. Perasaanku berbaur. Macam-macam yang datang.Berbelah bagi. Apa yang patut aku lakukan sekarang. Sekiranya aku menerima danbersetuju dengan keputusan mak dan ayah itu, bermakna aku telah membiarkancita-citaku semakin kabur dan berbalam di hadapan. Namun kiranya aku menolak,bermakna aku telah melukakan hati kedua-dua orang tuaku itu. Orang tua yangtelah banyak berjasa dalam hidupku. Tanpa mereka berdua, aku takkan hadir danmustahil untuk melihat dunia ini. “Ahhhhgggg…”Keluhku sendirian. Aku dalam dilemma.Yang manakah patut aku utamakan? Perasaan sendiri atau perasaan dan harapan makdan ayah. Aku selalu tewas bila melibatkan perasaan mak dan ayah. Aku terlalutakut untuk melukakan hati mereka. Aku takut hidupku nanti tidak diberkatiTuhan. ...... .. ********** .... .... ........http://farm4.static.flickr.com/3070/2801407385_9a62aecdf9_o.jpg...... .... ....Azan maghrib yang berkumandang mengejutkan aku dari lamunan. Dahmasuk waktu maghrib rupanya. Masih banyak lagi barang-barang yang belumdikemaskan. Penat juga nak kemaskan semua ni. “Nanti kite kemas lepas ni. Marisolat maghrib dulu.” Ujar ayah padaku. Adik-adik sibuk bentangkan tikar dansejadah di ruang solat. Begitulah selalunya apabila kami berkumpul. Solatberjemaah adalah saru agenda yang tidak boleh dilupakan. Semua orang telah siapsedia menunggu sewaktu aku keluar dari berwudhuk di bilik air. Aku cepat-cepatmengenakan telekung dan memasuki saf bersama emak, kakak dan adik. Selesai jeiqamah, ayah memberikan penghormatan kepada suamiku untuk menjadi imam. Diakelihatan serba salah dengan permintaan ayah itu. Dia merenung ke arahku. Akuhanya mengangguk sebagai isyarat supaya dia memenuhi permintaan ayah itu. Makadengan tenang, dia mengangkat takbir. Menjadi imam solat maghrib kami padamalam itu. Betapa hatiku tenang sekali menjadi makmumnya. Dengan bacaan yangjelas dan merdu itu membuatkan aku berasa kagum dengan suamiku itu. Mungkintepat pilihan ayah dan mak buatku. Bacaannya lancar lagi fasih. Bagaikanseorang arab yang menjadi imam. ....“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jikakami terlupa atau tersilap. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kamidengan bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepadaorang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Jangan Engkaupikulkan kepada kami apa-apa yang tidak terdaya kami memikulnya. Dan maafkanlahkesalahan kami serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.”“Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami daripada isteri dan suami serta zuriatketurunan yang boleh menjadi cahaya mata buat kami dan jadikanlah kami daripadagolongan orang-orang yang muttaqin.” Dia membaca doa dengan khusyuk memohonkepada Tuhan setelah selesai solat. Kami bersalaman. ....Aku mendekati suamiku sambil menghulurkantangan.“Bang, maafkan Ana!” Bisikku perlahan sewaktu mencium tangannya. Diakemudiannya mengucupi dahiku sebagai tanda kasih yang tulus. “Sayang tak adaapa-apa salah dengan abang.” Ujarnya sambil tersenyum merenung wajahku. Selepasberwirid dan berzikir, dia bangun menuju ke halaman rumah. “Abang nak ke manatu?” Soalku. “Nak kemaskan barang-barang kat bawah tu. Ada sikit lagi.”Jawabnya. “Dah la tu. Rehat jelah. Esok kita boleh sambung lagi.”Aku kesianmelihatnya, keletihan. “Betul kata Ana tu Zul. Sambung esok sajalah.” Sampukayah yang tiba-tiba mendengar perbualan kami. Emak pun mengangguk menyetujuisarananku itu. “Takpelah ayah, Ana. Sikit aje tu. Kejap je saya buatnya.” Diamasih berkeras sambil berlalu turun ke halaman rumah untuk mengemas beberapaperalatan yang masih lagi berada di bawah khemah. Aku menukar pakaian, kemudiankeluar membantu suamiku mengemas barang-barang di halaman rumah. Dia kelihatanasyik tanpa menyedari kehadiranku. Semua barang-barang telah dikemasnya. Akumencapai kain pengelap dan mula mengelap meja. ....“Bila Ana turun?” Soalnya apabila menyedari aku sedang mengelapmeja. ” Baru aje. Asyik sangat abang buat kerja sampai tak sedar Ana datang.”“Maafkan abang sayang.” Dia menghampiriku. “Sayang tak marahkan?” Soalnya lagisambil memeluk pinggangku erat. Aku merenungnya, kemudian mengeleng-ngelengsebagai tanda aku tak ambil hati pun pasal tu. Dia tersenyum sambilmenghadiahkan satu ciuman di pipiku. “Ish..abang ni! Nanti dilihat orang, malukita.” Rungkutku tersipu-sipu. Nanti malu juga kalau dilihat oleh ahlikeluargaku. “Apa nak malu, kan sayang ni isteri abang.” Jawabnya tersenyum.“Tau la, tapi tengok la keadaan dan tempat. Kalau kita berdua saja, lebih daricium pun Ana bagi.” “Betul ni?”Soal suamiku cepat-cepat. “Ish..Gatal la abangni!” Dia cuba mengelak dari menjadi mangsa cubitan tanganku. Aku terasa bahagiadisayangi begini. Inilah pertama kali dalam hidupku merasai betapa nikmatnyacinta dan kasih sayang seorang kekasih hati yang aku sayangi. ....Aku tidak pernah terlibat dengan cinta walaupun semasa aku diuniversiti dulu. Dan pada tika ini, aku akan menikmatinya selepas perkahwinan.Cinta seorang suami terhadap seorang isteri. Walaupun begitu,masih ada sedikitrasa takut di hatiku. Aku takut aku tidak mampu untuk menunaikan tanggungjawabsebagai seorang isteri. Aku takut aku tidak mampu untuk menjadi seorang isteriyang solehah dan mulia dalam hidup suamiku. “Apa yang Ana menungkan ni?” Soalanitu mengejutkan aku dari lamunan. Aku berehat sekejap di atas kerusi batu dalamtaman di halaman rumah setelah selesai mengemas barang-barang. “Abang ni,terkejut Ana tau!” Aku buat-buat merajuk. Saja nak menduga bagaimana suamikumemujuk. “Alaa..sayang ni..macam tu pun nak marah.” Usiknya sambil mencubit pipiku.“Nampak gayanya terpaksalah abang tidur bawah katil dengan nyamuk-nyamuk malamni sebab isteri abang dah merajuk. Kesian kat abang yea!” Aku mula tersenyumdengan kata-kata suamiku itu. Pandai juga suamiku buat lawak nak memujuk aku. ....“Sayang…” Seru suamiku sambil merangkul tubuhku. “Sayang nak honeymoon kemana?” Tak terfikir pulak akau pasalhoneymoon tu. Aku pun tak ada apa-apa plan atau cadangan pasal tu. “Ana ikutaje ke mana abang nak bawa.” “Kalau abang bawa ke bulan atau bintang, sayangnak ikut ke?” Guraunya. “Banyak ke duit abang nak bayar tambang roket dan nakbeli set bajunya nanti?” Soalanku itu membuatkan suamiku pecah ketawa. “Nantisayang nak berapa orang anak?” Soalnya lagi setelah ketawanya reda. “Abang nakberapa?” Soalku kembali tanpa menjawab soalannya. “Abang nak sebanyak mungkin.Larat ke sayang nanti?” “Ish…abang ni. Abang ingat Ana ni kilang anak ke?”Sekali lagi suamiku ketawa. Nampaknya dia adalah orang yang mudah ketawa.“Takdelah macam tu. Tapi abang suka kalau kita ada anak yang ramai. Sama banyaklelaki dan perempuan.” “Insya Allah, kalau ada rezeki nanti Ana sanggup.”Penjelesanku itu membuatkan suamiku tersenyum gembira. “Ni yang buat abangtambah sayang ni.” Satu lagi kucupan mesra singgah di pipiku. Aku terasabahagia diperlakukan begitu. Aku punyai suami yang baik dan penyayang. Aku rasadilindungi. ....“Zul, Ana! Jom kita makan dulu!” Suara mak memanggil. “Mari bang!Ana pun dah lapar ni.” Ajakku sambil memimpin tangannya. Kami bangun beriringanmasuk ke dalam rumah untuk menghadapi hidangan makan malam. Rasa lapar la jugakerana sejak tadi lagi asyik layan tetamu dan buat kerja aje sampai lupa untukmakan. Seronok sangat dengan kahadiran kawan-kawan rapat serta gembiradianugerahi seorang suami yang baik. Sudah beberapa hari aku asyik memikirkanpasal pertunanganku. Terlalu sukar untuk aku menerimanya. Tambah lagi denganlelaki yang tidak pernah kukenali. Perkahwinan bukanlah sesuatu yang bolehdiambil mudah. Kehidupan yang memerlukan persefahaman sepanjang hidup. Tanpa persefahamandan tolak ansur, mustahil dua jiwa dan dua hati boleh bersatu dalam menjalanihidup sebagai suami isteri. Tidak sedikit cerita yang aku dengar tentang rumahtangga yang hanya mampu betahan buat seketika atau separuh jalan sahaja.Kemudian pecah berkecai umpama kapal dipukul badai. Berselerak dan bertaburan.Apatah lagi kalau dah dikurniakan anak. Anak-anak akan jadi mangsa keadaan.“Mampukah aku menerima suamiku nanti sepenuh hatiku? Mampukah aku menyediakanseluruh ruang isi hatiku ini buat suamiku itu? Bahagiakah aku bila bersamanyananti?” Bertalu-talu persoalan demi persoalan menerjah benak fikiranku. Akurasa amat tertekan dengan keadaan ini. Bukan aku tak fakir pasal rumah tangga,tapi aku masih belum bersedia untuk melaluinya. ....“Ya Allah, bantulah aku dalam membuat keputusan. Tunjukkanlah akujalan penyelesaian. Janganlah Engkau biarkan aku sendirian dalam menentukanmasa depan hidupku.” “Ya Allah, aku benar-benar tersepit antara kehendak orangtuaku dan persaan hatiku sendiri. Kiranya ia baik buatku, maka berilah akuredha dalam menerimanya wahai Tuhan. Indahnya kuperhatikan suasana kamarku. Akusendiri yang menghiasinya. Kamar malam pertamaku bersama seorang lelaki yangbergelar suami. Kamar yang akan menjadi saksi bisu bila mana aku menyerahkankhidmatku pada seorang suami. Kegusaran dan sedikit gentar mula bertandangdalam sanubari. Aku rasa takut sendirian untuk melalui keindahan malam pertamaini. Bagaimanakah akan melayani suamiku nanti? Ketukan pada pintu bilikmembuatkan hatiku bertambah gusar. Dari tadi lagi aku hanya duduk di biraikatil. ....“Masuklah, pintu tak berkunci.” Aku bersuaraperlahan. Aku pasti, itu adalah suamiku. Dia masuk, kemudian menutup pintubilik kami dengan perlahan. Dia kemudiannya menghampiri dan duduk di sisiku. ” Kenapaasyik termenung aje ni? Sayang tak gembirakah bersama abang?” Aku tak menyangkasoalan itu yang diajukan oleh suamiku tatkala ketakutan di malam pertama begitumembanjiri jiwaku. Aku hanya mampu mengeleng-ngeleng. Aku sendiri tak tahu apajawapan yang terlebih baik untuk soalan suamiku itu. “Habis tu apa yang sayangmenungkan ni?” Ana takut bang!” Itulah aku rasa jawapan yang tepat bagimenjawab soalannya. Dia memelukku erat sambil membelai rambutku. ” Apa yang nakditakutkan? Abangkan ada. Abang akan bantu dan tolong sayang. Kita sama-samabina keluarga kita.” Pujuk suamiku. ....” Ana takut Ana tak mampu untuk menjalankan tugas sebagai isteriabang. Ana banyak kelemahan bang. Ana takut nanti Ana akan mengecewakan abang.Ana takut..” Aku tidak sempat untuk meneruskan kata-kataku kerana suamiku telahmeletakkan telunjuknya di bibirku tanda tidak membenarkan aku menghabiskanbicaraku. Terkebil-kebil mataku memandangnya. ....” Sayang, abang terima sayang sebagai isteri abang seadanya. Abangterima segala kelebihan dan kekurangan yang ada pada sayang. Usahlah sayangrisaukan pasal itu. Ok sayang! ” Bisiknya. Aku memeluknya syahdu di ataspenerimaannya terhadapku. ” Sayang, abang nak mandi kejap. Badan ni dah rasamacam melekit.” Aku bangun membuka almari pakaian dan mencapai sehelai tualaserta kain pelikat. Kuhulurkan kepadanya dengan penuh kasih sayang. Diatersenyum kepadaku dan mencium pipiku sebelum berlalu ke bilik air. Kemudianaku terdengar siraman air terjun ke lantai. Malam berarak perlahan. Langit kelihatangelap pekat tanpa bulan dan bintang. Mungkin sekejap lagi hujan akan mencurah,membasahi bumi yang sudah beberapa hari merindui titis air untuk membajaiketandusannya. ...... .. ********** .... ....“Ayah, mak! Ana dah buat keputusan.” Beritahuku sewaktukami sedang berehat di beranda rumah pada suatu hari. Ayah yang sedang membacaakhbar dan emak yang sedang menyulam tiba-tiba memandangku serentak, kemudianberpaling sesama sendiri. ” Keputusan tentang apa?” Soal ayah inginkankepastian. Mungkin mereka tertanya-tanya keputusan apakah yang telah kubuat. ”Pasal peminangan tu.” Ujarku. Ayah dan emak kembali merenungku. Merekamemberikan perhatian kepada apa yang bakal aku beritahu. Keputusan yang telahkubuat setelah berfikir baik dan buruknya. Keputusan yang bakal menentukan masadepan arah perjalanan hidupku. ” Kiranya ini takdir Tuhan, maka Ana redhadengan jodoh yang ayah dan emak pilih.” Terasa pilu sekali hatiku sewaktumeluahkannya. Ada sedikit titis jernih jatuh ke riba. Aku mengesatnya denganhujung jari. Emak bangun dan memelukku. Aku tidak tahu apakah ertinya pelukanemak itu. Pelukan gembira oleh kerana aku menerima pilihan mereka atau pelukanuntuk menenangkan jiwaku yang sedang berkecamuk dan sedih ini? Hanya emak yangtahu hakikatnya. ....” Syukurlah, moga Ana bahagia nanti.” Ucap ayah padaku. Akuterpaksa berkorban demi untuk melihat senyuman di bibir ayah dan emak walaupunhatiku sendiri terpaksa menangis. Tapi adalah terlebih baik bagiku memakanhatiku sendiri daripada memakan hati orang tua ku. “Nanti mak kenalkan dia padaAna.” Ujar emak sambil tersenyum kerana keputusanku memihak kepada mereka. ”Tak payahlah mak. Kenalkan pada Ana di hari perkahwinan tu aje.” Aku rasa lebihbaik demikian kerana selepas ijab Kabul aku sudah tidak punyai pilihan lain selaindaripada menerima walaupun dengan terpaksa lelaki pilihan ayah dan emak ku itusebagai suamiku. Aku tidak mahu pertemuan sebelum ijab kabul nanti akanmenyebabkan aku berbelah bagi dengan keputusan yang telah aku buat. ” Kenapapula macam tu? Kan lebih baik kalau Ana berkenalan dahulu dengannya.” Ayahmempersoalkan keputusanku itu. ” Ana telah memenuhi kehendak ayah dan makdengan menerima pilihan ayah dan mak. Tak bolehkah ayah dan mak memenuhipermintaan dan kehendak Ana pula?” Aku berlalu meninggalkan mereka dalamkeadaan tercengang dengan permintaan ku itu. ...... .. ********** .... ....Aku siapkan kamar tidur seadanya. Aku letakkan pakaianpersalinan buat suamiku di atas katil. Aku menunggunya keluar dari bilik air.Aku sendiri telah bersiap-siap menukar pakaian malam menanti suamiku itu denganpenuh debaran. Kedengaran pintu bilik air dibuka. Dia keluar sambil tersenyumke arahku. ” Sayang, boleh tak ambilkan abang segelas air. Dahagalah.” Pintanyasambil mengelap-ngelap badannya dengan tuala di tangan. ” Baik bang. Bang, nibaju abang.” Ujarku sambil bangun untuk ke dapur. Sewaktu aku keluar, lampu diruang tamu semuanya telah dipadamkan. Kulihat jam dah dekat pukul 1 pagi. ”Patutlah.” Bisik hatiku. Aku meneruskan langkahku ke dapur dalam smar-samarcahaya bilik yang masih lagi terpasang. Kupenuhkan labu sayung dengan air masakdan ku capai sebiji gelas. Aku membawa kedua-duanya menuju ke bilik. Suasanamalam agak sunyi. Tiada bunyi cengkerik atau cacing tanah. Cuma kat luar sanakadang-kadang langit kelihatan cerah diterangi cahaya kilat memancar. Malamyang pekat bakal mencurahkan hujan. Sewaktu aku melangkah masuk ke bilik,kelihatan suamiku sedang khusyuk berdoa atas sejadah. Mulutnya terkumat kamittanpa kutahu butir bicaranya. Kutuangkan air kedalam gelas dan kuletakkan atasmeja menanti suamiku selesai berdoa. Kemudian dia bangun menghampiriku. Akumenghulurkan gelas air kepadanya. ....“Bang….”Seruku. “Ada apa sayang?” Soalnya apabila melihat akutersipu-sipu kearahnya. “Malam ni abang nak…..nak…..”Agak segan untukkuteruskan pertanyaan itu. Suamiku masih lagi menanti persoalan yang kutanya… ”Nak apa sayang?” Soalnya lagi sambil tersenyum. “Ah..abang ni…”Aku malusendirian apabila melihat suamiku seolah-olah dapat membaca fikiranku. “Ya,abang nak sayang layan abang malam ni. Boleh tak?” Bisiknya ketelingaku. Akuhanya mampu mengangguk-angguk tanda bersedia untuk melayani segala kehendak dankemahuannya. Aku cuba untuk mempersiapkan diri sebagai seorang isteri yangmampu menyediakan dan memenuhi segala keperluan dan kemahuan suamiku itu. ....“Assalamualaikum, wahai pintu rahmat!” Bisik suamiku. ”Waalaikumussalam wahai tuan pemilik yang mulia.” Jawabku. Malam yang gelapkehitaman itu kulaluinya bertemankan seorang lelaki yang telah kuserahkankepadanya seluruh jiwa dan ragaku ke dalam tangannya. Dia berhak segala-galanyakeatasku. Sebagai seorang isteri, aku mesti sentiasa patuh kepada segala arahandan suruhannya selagi mana ia tidak bercanggah dengan ketetapan Tuhan danRasul. Pertama kali kulalui dalam hidupku, malam bersama seorang lelaki yangtelah dihalalkan aku keatasnya. Aku umpama ladang dan suamiku itu adalahpeladang. Ia berhak mendatangiku mengikut sekehendak hatinya. Aku telah membacabeberapa buah buku tentang alam perkahwinan, rumahtangga dan tanggungjawabseorang isteri apabila aku menerima pilihan emak dan abah terhadapku. Aku cubauntuk mempraktikkannya selagi aku termampu untuk melakukannya. Aku cuba menjadiyang terbaik bagi suamiku. Aku ingin suamiku bahagia bersamaku. Aku inginmenjadi permaisuri yang bertahta di hati dan jiwanya sepanjang usia hayatnya. ....Rasulullah bersabda: “Sebaik-baik isteri itu ialah yang dapatmenenangkan kamu apabila kamu melihatnya dan taat kepada kamu apabila kamuperintah dan memelihara dirinya dan menjaga hartamu apabila kamu tiada.”Rasulullah bersabda: “Setiap wanita itu adalah pengurus sebuah rumahtanggasuaminya dan akan ditanyakan hal urusan itu.” Rasulullah bersabda: “Isteri yangmulia ini merupakan sesuatu yang terbaik di antara segala yang bermanfaat didunia.” Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya wanita yang baik itu adalah wanitayang beranak, besar cintanya, pemegang rahsia, berjiwa kesatria terhadapkeluarganya, patuh terhadap suaminya, pesolek bagi suaminya, menjaga diriterhadap lelaki lain, taat kepada ucapan suaminya dan perintahnya, dan apabilabersendirian dengan suaminya, dia pasrahkan dirinya kepada kehendak suaminyaitu.” ....Sesungguhnya perkahwinan ataupun rumahtangga itu bukanlah sesuatuyang boleh dipandang remeh atau yang boleh dipermain-mainkan. Ia adalah suatuikatan yang menghalalkan yang haram sebelumnya. Ia memerlukan persefahaman,tolak ansur, saling mempercayai, tolong-menolong, kasih mengasihi seikhlas hatidan sebagainya. Tanpa itu semua, mana bisa dua jiwa yang berlainan sifat dansikap mampu mengharungi sebuah kehidupan yang penuh dengan dugaan inibersama-sama. Ia amat mustahil sekali. ....Maka seharusnya kita perlu mempersiapkan diri sebelum memasukigerbang perkahwinan dengan pelbagai ilmu. Ilmu kekeluargaan,ilmu keibu bapaan, psikologi kanak-kanak dan sebagainya. Jangan cuba untukmenghampirinya selagi mana kita belum benar-benar bersedia untuk menghadapinya.Jangan kita fikirkan tentang nafsu semata-mata. Fikirkan sama tentangtanggungjawab yang bakal kita pikul nanti. Tanggungjawab sebagai seorang suamiataupun isteri, tanggungjawab sebagai seorang bapa ataupun ibu. Mampukah kitasemua memenuhi atau menunaikan tanggungjawab dan tuntutan itu. Kita pastinyaakan dipersoalkan tentang pertanggungjawaban itu. Sama ada di dunia mahaupun dihadapan Tuhan nanti. Kerana tanggungjawab itu adalah amanah yang perluditunaikan oleh setiap orang. Bunyi batuk yang berlarutan menyebabkan akutersedar dari tidur istimewaku malam ini. Sewaktu aku membuka mata, aku lihatsuamiku sedang bersimpuh diatas sejadah. ....Dia mengurut-urut dadanya menahan batuk. Aku bingkas bangun, turundari katil dan menghampirinya. “Abang tak apa-apa?” Soalku risau dengankeadaannya. Aku mula risau, takut-takut suamiku itu mempunyai penyakit-penyakittertentu yang tidak aku ketahui. “Abang ok je. Mungkin sejuk sikitkot.”Jelasnya. Mungkin juga. Hawa dinihari itu sejuk sebab hujan masih lagibergerimis selepas mencurah lebat semalam. “Pergilah mandi, ayah dan semuaorang sedang menunggu kita untuk berjemaah di luar tu.” Arah suamiku sambiltersenyum merenungku dengan pijama itu. Aku malu sendirian bila mata suamikumenyorot memerhati seluruh tubuhku itu. “Nakallah abang ni.” Aku bangunmencapai tuala dan terus ke bilik air untuk mandi. Aku masih lagi terdengarbatuk-batuk dari luar. Ayah mahu suamiku mengimami solat subuh itu, tapisuamiku menolak dengan alasan dia batuk-batuk dan tak berapa sihat. Namun ayahmasih berkeras, maka terpaksalah dia menjadi imam. Kesian aku melihatnya.Bacaannya tidak selancar semalam. Banyak tersangkut dan terpaksa berhenti ataumengulanginya kerana asyik batuk-batuk sahaja. Aku mula risau lagi dengankeadaan begitu. Selepas beriwirid pendek, dia membacakan doa dengan perlahantapi masih boleh didengari oleh semua ahli keluargaku. ....Aku lihat muka suamiku agak kepucatan. “Kenapa ni bang?” Soalkusewaktu bersalaman dengannya. ” Entahlah, abang rasa kurang sihat sikit pagini..” “Zul sakit ke?” Tanya ayah. “Takdelah, cuma kurang sihat sikit. Mungkinsebab cuaca kot.”Jawabnya. “Elok makan ubat, nanti takut melarat pulak.” Sampukmak. “Nanti Ana ambilkan ubat.” Aku bangun ke dapur untuk mengambil ubat dalamrak ubat. Ubat-ubatan asas sentiasa tersimpan dalm rak ubat di rumahku. Inibagi memudahkan bagi tujuan rawatan segera kalau ada apa-apa berlaku. Aku ambilsebotol ubat batuk dan segelas air. Suamiku sudah masuk ke bilik. Batuknya agakberkurangan sedikit dari tadi. Mungkin betul juga ia ada kaitan dengan keadaancuaca yang sejuk. Dia menghirup sirap batuk yang kusuapkan. “Terima kasih.”Ucapnya perlahan. Aku angguk. “Abang berehatlah.” Ujarku sambil membaringkanbadannya ke atas tilam. ....“Abang minta maaf kerana menyusahkan sayang.” ” Kenapa pula abangcakap macam tu. Sikit pun Ana tak rasa susah.” “Abang tahu sayang susah hatitengok abang begini. Sepatutnya hari pertama begini, abang kena membahagiakansayang. Tapi abang minta maaf sebab keadaan abang tak mengizinkan.” “Dahla tubang. Ana isteri abang. Ana sentiasa bersedia berkhidmat untuk abang tanpasedikit pun rasa susah.”Pujukku walaupun sebenarnya hatiku memang runsingdengan keadaannya. “Walau apapun yang berlaku, abang tetap sayang dan cintakansayang. Sayanglah satu-satunya buah hati abang.” Sambung suamiku tanpamenghiraukan nasihatku supaya dia berehat saja. Entah kenapa tiba-tiba sahajahatiku dilanda kesedihan. Entah darimana ia berputik. “Abang minta maaf atassegalanya. Sayang maafkan abang yea” “Abang nak tidur dulu. Mengantuk rasanya.”Ujarnya perlahan. “Abang tidurlah.” Aku menarik selimut untuk menyelimutinya.Aku menciumi dahinya. Sekejap sahaja dia terlena selepas mulutnya terkumatkamit membacakan sesuatu. Aku memerhatikan suamiku buat seketika. Tidurnyakelihatan tenang dengan susunan nafas yang teratur. Aku suka melihat wajahnyayang memberikan ketenangan buatku. Wajahnya yang agak bersih dihiasi dengankumis dan jambang yang nipis dan terjaga. ....Aku berdoa dan berharap agar kurniaan Tuhan ini akan berkekalanbersamaku hingga ke akhir hayat. Namun segala-galanya telah ditentukan Tuhan.Hidup, mati, rezeki, baik dan buruk seseorang hamba itu telah ditentukan Tuhansemenjak ia berada dalam kandungan ibunya lagi. Maka aku sebagai seorang hambayang lemah terpaksa menerima segala kehendaknya dengan redha dan tenang. Siapatahu, rupa-rupanya itulah hari pertama dan terakhir aku bersama suamiku yangbaru aku kenali itu. Aku hanya mengenalinya seketika sahaja, namun dia telahmeninggalkan aku buat selama-lamanya. Aku belum sempat untuk menjalankantugasan sebagai isteri dengan sepenuhnya. Apalagi yang dapat aku lakukan. Patutlahdia asyik memohon maaf dariku. Sewaktu aku ingin mengejutkannya untukbersarapan, berkali-kali aku cuba memanggil namanya. Namun dia masih takmenjawab. Aku menggoncang tubuhnya, tetapi tetap tak ada respon. Aku sentuhtangannya, sejuk. Aku memeriksa nadi dan denyutan jantungnya. Senyap! Airmataku terus je mengalir tanpa dapat ditahan lagi. Menangisi kepergian seorangsuami. Aku tersedu-sedu sewaktu semua ahli keluarga masuk kebilik untuk melihatapa yang berlaku setelah terlalu lama aku cuba mengejutkan suamiku itu. Tapirupanya hanyalah jasad yang terbujur kaku. ...... ..********** .... ....” Sudahlah Ana, bersyukurlah kerana masih ada lagi pusakatinggalannya buat Ana.” Pujuk emak. Aku hanya mampu tersenyum dengan pujukanemak itu sambil memandang wajah seorang bayi lelaki yang sedang nyenyak tidurdisebelahku. Itulah takdir Tuhan, malam pertama yang telah membuahkan hasil.Walaupun hanya pertama, tapi itulah panglima yang menang dalam pertarungan bagimenduduki rahimku ini. Hari ini, zuriat suamiku itutelah menjenguk dunia ini. Satu-satunya pusaka yang tidak ada nilai buatku selainsebuah rumah yang telah diwasiatkan oleh suamiku buatku. Ya Allah, tempatkanlahrohnya bersama golongan yang soleh. Ya Allah, rahmatilah anakku ini. Jadikanlahdia umpama bapanya yang sentiasa taat kepadamu. Jadikanlah ia berjasa kepadaperjuangan dalam menegakkan agamamu. Jadikanlah ia sebagai permata yangmembahagiakan aku dan seluruh keluargaku. ....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...