Tuesday, May 3, 2011

hikmah sabar dalam berdoa

Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sesak dada dan gelisah, dan aku berlindung padaMu dari kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung padaMu dari sifat pengecut dan kikir, dan aku berlindung padaMu dari dilingkupi hutang dan dominasi manusia.

Ya Allah, sihatkanlah badanku, Ya Allah, sihatkanlah pendengaranku, ya Allah, sihatkanlah penglihatanku, tiada Tuhan selain Engkau.

Ini antara doa-doa yang dibaca dalam Mathurat.
Setiap hari, kita membaca doa ini (bagi yang mengamalkan bacaan mathurat setiap hari), tapi sejauh mana penghayatan dan kesungguhan kita ketika memohon padaNya.

Saya tujukan post ni kepada diri saya sendiri, serta kepada insan-insan yang di luar sana, yang masih berasa sebak di dada, yang mana hatinya masih terasa sempit meskipun setiap hari telah membaca kalimat-kalimat doa yang Agung lagi tiada tandingannya.

Sahabat-sahabat, doa itu senjata orang-orang mukmin.

Dan Tuhanmu berfirman, "Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mahu menyembahKu akan masuk dalam neraka Jahanam dalam keadaan hina."
[Surah al-Mukmin: ayat 60]

Allah S.W.T telah menjanjikan yang doa-doa kita akan dimakbulkannya.
Maka,bersabarlah wahai hati yang mengharap.
Bersabarlah wahai jiwa yang menanti.
Kelak Allah akan mengabulkan permintaan kalian.

Sungguh, begitu perit, perlukan kesabaran dan keyakinan dalam kita berdoa.
Periksa kembali, usai solat 5 waktu, setakat mana kesungguhan kita dalam memohon doa?

Setakat mana munajat kita kepadaNya?

Telah Allah janjikan lagi;

Wahai orang-orang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah berserta orang-orang yang sabar.
[Surah al-Baqarah: ayat 153]

Maka layak lagikah kita untuk mengeluh?

Semuanya telah diberi panduan olehNya...

Jika kita inginkan sesuatu, berdoalah...
Jika kita mahukan sesuatu, usahakan yang terbaik!

Mungkin lambat sedikit, mungkin juga...langsung doa kita itu,kita merasakan tidak dimakbulkanNya. Tapi percayalah! yakinlah! Bahawa Allah akan memberi ganjaran yang lebih besar buat orang-orang yang sabar, yakni syurgaNya!

Doa Dimakbulkan oleh Allah Melalui Banyak Cara

Ya. Ketahuilah wahai jiwa-jiwa yang mengharap padaNya...
Bahawa doa itu dimakbulkan oleh Allah melalui banyak cara.

Ketahuilah bahawa ilmu Allah itu tida terjangkau dek akal kita, hamba yang lemah.

Maka, pastinya Allah paling mengetahui setiap rintihan, keluhan, keresahan dalam hati kita, walau tidak kita luahkannya.

Maka, setiap ketentuan Allah itu pasti ada hikmahnya. Pasti.

Kita mungkin mengharapkan begini dan begini, namun Allah telahpun menetapkan hal yang lain buat kita. Kerna Dia Maha Mengetahui yang terbaik buat kita, hambaNya.

Percayalah. Pandang ke hadapan. Luaskan pemikiran. Ilmu Allah S.W.T itu terlalu luas, lagi Maha Tinggi.

Setiap bencana yang menimpa di Bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.

Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membangga diri,

yaitu orang-orang yang kikir dan menyuruh orang lain berbuat kikir. Barang siapa berpaling (dari perintah-perintah Allah), maka sesungguhnya Allah, Dia Maha kaya, Maha terpuji.
[Surah al-Hadid, ayat 22-24]


Allah telah pun mengetahui apa yang bakal berlaku dalam kehidupan kita, sedangkan kita tidak mengetahui apa-apa.

Mungkin hari ini kita boleh tersenyum, tapi esok lusa belum tentu. Rugilah insan-insan yang dalam hidupnya, dia leka, gembira tanpa pernah merasai nikmat derita.

Kerana Dia tidak pernah teruji imannya dengan kesusahan. Dia belum pernah merasai nikmat merintih padaNya. Tapi kita? Insan-insan yang diuji dengan kesusahan ini pernah merasai semua itu. Yakinlah bahawa Allah telah menghitung setiap keikhlasan kita dalam berdoa, setiap jerih perih kita dalam berusaha, setiap keperitan kita dalam menghadapi ujian.

Allah Tahu semua itu.

Yakinlah wahai jiwa-jiwa yang tak pernah putus asa! Allah pasti membantu kalian. Pasti!

Waktu-waktu mustajab untuk berdoa

Ayuh insan-insan yang sabar, kita terus berdoa kepada Allah. Semoga dengan berkat keikhlasan dan kesungguhan kita, Allah makbulkan doa kita, jika tidak pun, moga Allah menggantikan permintaan kita itu dengan perkara yang lebih baik. InsyaAllah.

Tabahkan hati, cekalkan diri.

Ketahuilah, Sabar itu Hikmah.

Ini saya tinggalkan sedikit bingkisan untuk anda semua;


InsyaAllah, semoga bermanfaat. Jika tidak mendatangkan manfaat, tinggalkanlah. Masih banyak perkara-perkara baik yang boleh dilakukan.


Oh,ya. Sekarang penulis sedang berada dalam "Study Week".

Minggu depan, insyaAllah saya akan menghadapi peperiksaan Akhir Semester pula. Exam selama 3 minggu. Jadual Exam saya, alhamdulillah, tidak begitu membebankan benak fikiran. Syukur.

Saya akan tamat Final Exam pada 2 Jun, insyaAllah. Dan akan bermula praktikal (internship) pada 7 Jun ini. Placement internship masih belum dapat lagi ni.

Doakan semoga dipermudahkan buat saya ya. Antara perkara yang dirisaukan buat masa sekarang adalah placement internship ni. Sampai study pun fokus agak terganggu. Sabarkanlah diri ni, ya Allah...

Bila disebut-sebut atau mula bercerita kepada orang lain, biasalah. Jawapannya mesti, "Kejap lagi dapat la tu." Hanya mampu tersenyum. Tapi, resah di hati, siapa yang tahu? InsyaAllah, sikit masa saja lagi, akan dipermudahkan.

Ok, Ini adalah entri terakhir saya untuk bulan ini. Memandangkan saya bakal ber"Final Exam" tak lama lagi.

All the best juga untuk rakan-rakan seperjuangan yang bakal menghadapi Final Exam minggu depan. Moga Allah kurniakan kejayaan buat kita semua.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...